Vanaf volgende maand trajectcontrole op Doornikserijksweg

Begin november start de trajectcontrole op de Doornikserijksweg. Dat is goed nieuws, beseffen velen na het spectaculaire ongeval met twee doden begin juli in Kooigem. In de regio is er momenteel alleen zo’n controle in Waregem.

Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Kortrijk speelt al langer met het idee om die in te voeren op de Doornikserijksweg (N50), maar het dodelijke ongeval op maandag 9 juli versnelde het plan. Toen knalde een auto aan veel te hoge snelheid op een middengeleider op die drukke verkeersader nabij de Koninklijkestraat in Kooigem. De chauffeur reed 120 kilometer per uur waar hij zeventig mocht. De balans was zwaar met twee doden en twee zwaargewonden.

Veertig ongevallen sinds 2013

“Los daarvan is de Doornikserijksweg met veertig ongevallen sinds 2013 de gevaarlijkste invalsweg van en naar de stad”, zeggen burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) en schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). “Precies daarom willen we er trajectcontrole invoeren. We verwachten dat alles klaar zal zijn begin november. Normaal hadden we gehoopt nu al te kunnen starten, maar er zat een vertraging bij de leverancier.”

De controle komt tussen het Bellegems Friethuisje en de onderneming Pinastoli Reining Horses in Kooigem (Stock Kooigem). Dat is ruim drie kilometer. Hoofdaannemer Proximus werkt de trajectcontrole uit in samenspraak met de politie, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Eandis. De stad betaalt de installatie. De werken kosten 127.384 euro.

Waregem doet het al

AXEL WEYDTSSCHEPEN VAN OPENBARE WERKEN“Met veertig ongevallen sinds 2013 is de Doornikserijksweg de gevaarlijkste invalsweg naar de stad”

Daarmee wordt Kortrijk de tweede stad in de Leiestreek die op die manier de automobilisten gaat controleren. In Waregem gebeurt het al sinds 15 mei in de Desselgemseweg (tussen de Caseelstraat en de Expressweg) en de Wortegemseweg (tussen de Fazantenlaan en de Nachtegaallaan) en dit tot grote tevredenheid van het stadsbestuur. “De snelheid op de Desselgemseweg en de Wortegemseweg is enorm gedaald”, zegt schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V). “Onze evaluatie is dan ook heel positief.”

Ook in onze regio zullen er de komende maanden en jaren nog bijkomen. Zo had Wevelgem gehoopt dat er deze zomer al een van kracht zou zijn in de Kortrijkstraat (N8) tussen Diesel Bernard en het Kruidvat, maar er kwam geen overeenkomst. “In juni is er een poging geweest om een protocol te ondertekenen tussen de Vlaamse Overheid, de politiezone Grensleie en de gemeente, maar dit is niet gelukt”, zegt schepen van Mobiliteit Marie De Clerck (CD&V). “We wachten op een nieuwe vergadering.”

Voorts zitten er nog trajectcontroles aan te komen op de N382 (Kerkstraat) in Anzegem en is er ook sprake van een op de rijksweg (N36) in Vichte. In Wervik zou er één komen op de N58. Menen wil verplaatsbare trajectcontroles in het centrum.

Bron: nieuwsblad.be

Please follow and like us:

1 Comment

  1. Danny Vandenbroucke

    Als inwoner van Kooigem zou ik moeten zeggen super, maar dat is het zeker niet. Het traject start als je het centrum van Kooigem voorbij bent!!

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *